Akcja profilaktyczna „Pamiętaj o Pamięci”

Akcja profilaktyczna „Pamiętaj o Pamięci”

pamietaj_opamieci_999

 

W ramach akcji profilaktycznej Pamiętaj o Pamięci specjaliści z naszej placówki zorganizowali bezpłatne spotkania dla Pacjentów i ich rodzin zainteresowanych problematyką zaburzeń pamięci, demencji i choroby Alzheimera w dniach 30.11.2015 – 04.12.2015. Spotkania odbywały się w naszej klinice, ale również w terenie. Zapraszamy do śledzenia naszej strony, gdzie będziemy zamieszczać najnowsze informacje o terminach bezpłatnych spotkań i dni otwartych.

Jak diagnozować zaburzenia pamięci i chorobę Alzheimera

Jeśli zauważasz u siebie problemy z pamięcią, zgłoś się do lekarza neurologa.

Tylko specjalista może rozpoznać chorobę i zlecić odpowiednie leczenie.

Jakie badania należy wykonać przy problemach z pamięcią:

  • Badanie krwi i moczu w celu wykluczenia chorób, których konsekwencją są zaburzenia pamięci (np. choroby tarczycy, cukrzycę i inne).
  • Testy neuropsychologiczne.
  • Badania obrazowe głowy – tomografia lub rezonans magnetyczny.
  • Specjalista neurolog w dziedzinie zaburzeń pamięci może zlecić także inne badania, takie jak EEG, badanie SPECT lub nawet badania genetyczne.

PAMIĘTAJ!

  • Leczenie farmakologiczne zaburzeń funkcji poznawczych jest najbardziej skuteczne przy szybkim wykryciu choroby w jej łagodnym lub umiarkowanym stadium.
  • Leki zmniejszają postęp choroby i poprawiają funkcjonowanie i jakość życia.
  • Z powodzeniem można leczyć inne zaburzenia towarzyszące otępieniu, np. depresję, problemy ze snem, urojenia, omamy, pobudzenie i agresję.

Co zrobić, by mieć dobrą pamięć?

Dieta dobra dla mózgu:

  • Jedz produkty bogate w cynk, witaminy C i E oraz beta-karoten (ryby, fasolę, ziarna zbóż, orzechy, czerwone winogrona, brzoskwinie).
  • Zamiast tłustych potraw wybieraj warzywa i ograniczaj spożywanie węglowodanów.

Używki niszczą pamięć:

  • Unikaj nadmiaru alkoholu.
  • Nie pal papierosów.
  • Narkotyki pogarszają funkcje poznawcze.

Zdrowy tryb życia:

  • Wysypiaj się, by wstawać wypoczętym.
  • Unikaj silnych stresów.
  • Więcej ruchu – spaceruj, ćwicz. Ruch poprawia krążenie krwi, dotleniony mózg lepiej i wydajniej pracuje. Wystarczy zaledwie 20 minut gimnastyki dziennie.

Bądź aktywny:

  • Zajmij się jakąś nową formą aktywności; znajdź albo rozwijaj swoje hobby.
  • Nie izoluj się od ludzi, znajdź czas na spotkania. Bezczynność i nuda są równie szkodliwe jak stres i przepracowanie.

Ćwicz pamięć:

  • Czytaj.
  • Rozwiązuj krzyżówki.
  • Ucz się bez względu na wiek, np. języków obcych albo obsługi komputera.

Dbaj o zdrowie:

  • Korzystaj z badań profilaktycznych u lekarza rodzinnego – stosuj się do jego zaleceń, np. dotyczących diety.
  • Lecz choroby internistyczne – nadciśnienie, cukrzycę, miażdżycę.

Dodatkowe informacje na temat rozpoznania i leczenia zaburzeń pamięci można znaleźć [TUTAJ]